måndag 12 september 2011

Skev syn

Idag var vi då på Tingsrätten. Inte särskilt kul men känns bra. Tänker inte skriva öppet här om vad som skedde men kan säga att vi idag än en gång fick erfara hur skev syn man har på handikappade. Wilda behöver tydligen följa med oss överallt tillsammans med två assistenter. Dessutom så är det jättedåligt att vi tar med henne när vi arbetar. Wilda ska tydligen ligga i en säng instängd i en lägenhet.Jaha...Wilda är 19 månader. Hur många föräldrar isolerar sitt 19 månaders barn? Om ni skjutsar era andra barn till sina aktiviteter...lämnar ni då ett barn på 19 månader hemma med barnvakt? Vi har varit isolerade så det räcker. Wilda behöver och vill komma ut i vardagen.Hon älskar att vara ute och att åka bil. Ska hennes handikapp få hindra det då? Det är inte jobbigt för Wilda att komma iväg. Det är lite mer besvärligt för oss vuxna och assistenter då vi behöver ha med oss lite mer prylar än om Wilda varit frisk. Men det är ju så vår vardag ser ut. Det är inget konstigt.Vi är vana.

 

"Jag har många års erfarenhet av handikappade" sa hans advokat. Eeeeh!Jaha...men inte av Wilda sa jag.

För att Wilda ska utvecklas och komma framåt behöver hon stimulans. Precis som vilket barn som helst.

 

Hur gör ni andra som har barn med olika handikapp? Eller ni som arbetar med handikappade?

 

 

11 kommentarer:

  1. Alla barn är lika värda!

    Jag jobbar som assistent till en grav cp-skadad kille, har jobbat med han i 12 1/2 år nu.
    När han fick papper hem om konfirmation, så frågade jag hans mamma om han fick konfirmera sej, jo de fick han om jag följde med han o de gjorde jag. Alla föräldrar i den gruppen uppskattade det jättemycket!
    Jag brukar säga att allt går om man vill!

    Den killen som jag jobbar med, han är med överallt med sin familj, åh när jag jobbar så hittar vi på en massa saker o så. Visst han kan höras ibland, men när man ser hans glädje, de e helt underbart =)

    Wilda ska få vara precis där hon vill vara o göra det hon vill göra!

    Tack för en intressant blogg =)

    Kram
    Malle

    SvaraRadera
  2. Förlåt, men jag fatttar ingenting! Vad har Tingsrätten med Wildas handikapp att göra? Min okunnighet är tydligen enorm på det här området. Vad kan en advokat komma med som inte en läkare kan sköta. Ja, jag är väl helt dum det förstår jag men jag hoppas det löser sig för er.
    Eva Th

    SvaraRadera
  3. Hans advokat ifrågasatte hur vi skulle kunna köra barnen till skolan pga Wilda...så dumt så det inte är sant

    SvaraRadera
  4. Stor kram till dig, Wilda och hela familjen. Här i Norrland har vi ett väldigt bra uttryck :-)

    "He e int lönt å förklara för de som int begrip"

    Hoppas allt löser sig, tänker på er ofta <3

    SvaraRadera
  5. Åh, herre gud, som vår dotter har varit med överallt.Nyfödd,svårt hjärtsjuk,sen har hon Down Syndrom.Men hon har iaf varit med vid skjuts hit och dit och upp och ner.

    SvaraRadera
  6. Vilka spån det finns! Jag jobbar som personlig assistent till min utvecklingsstörda storasyster. Hon har under hela sitt liv följt med oss på olika aktiviteter - med bil, gåendes och i sin rullstol. Varför skulle mina föräldrar göra skillnad på henne och vi övriga syskon? Hon har följt med på husvagnssemestrar, bilresor runt om i landet, skjutsat sina syskon till olika aktiviteter och mycket, mycket mer! Hon är en del av vår familj och det är självklart att hon då även ska få följa med på våra äventyr. Jag har aldrig sett henne som ett hinder i våran familj. Självklart tar allt mycket längre tid och man kan inte hitta på allt som "vanliga" familjer hittar på, men det finns alltid andra möjliga alternativ och allting är möjligt så länge man inte skapar egna hinder!

    SvaraRadera
  7. Nu är inte min dotter handikappad, men jag förstår inte varför inte Wilda ska kunna få följa med på aktiviteter när det är möjligt? Det är ju efter Wildas förutsättningar och köra barnen till skolan går väl bra och att få följa med på andra saker.
    Det är som du säger, det krävs bara lite mer planering och saker som ska med.
    Hoppas verkligen det löser sig för er!
    Håller alla tummar!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja vad ska man säga?? Redan när jag var nyutbildad barnskötare 1983 o jobbade med gravt handikappade barn och ungdomar på ett boende, så tog vi med dem ut på diverse saker. De behöver miljöombyte, stimulans i form av ljud o bilder/ljus, dofter osv för att utvecklas. Herregud, vad är det för syn?!

    Kram till er! Lena nere i Örkelljunga

    SvaraRadera
  9. Fel personer på tjänster finns det alltid! Vad är det för dinosauriesyn på handikappade!!!! Klart Wilda behöver stimulans som alla andra barn!
    Kramar till er alla

    SvaraRadera
  10. Jag jobbar på ett boende för barn med olika funktionsnedsättningar och självklart åker vi iväg med dem på massor av aktiviteter. Jag tycker att det är deras rättighet att få göra precis samma saker som "friska" barn, under deras egna förutsättningar. Känns som en otroligt ålderdomlig syn att funktionsnedsatta barn inte ska vara ute i samhället precis som alla andra barn.
    Den där advokaten verkar gripa i halmstrån som kommer med sådana uttalande som dryper av okunskap.

    SvaraRadera
  11. Skriv din kommentar här!
    Klart att ALLA barn behöver stimuleras för att kunna utvecklas. Alla utvecklas i sin takt och under sina förrutsättningar. Grrrr! Håller med nedanstående om att det fortfarande finns en föråldrad syn på våra funktionshindrade barn,ungdomar och vuxna.
    Lycka till med flytt och allt som hör till./Madelaine

    SvaraRadera