söndag 6 november 2011

Första gången här

Jag tänkte senast igår hur skönt det varit att jag inte fått en elak eller känslokall kommentar sedan jag flyttade bloggen hit. Har varit jätteskönt och besparat mig den där obehagliga känslan. FÖr även om jag inte tar åt mig personligen så är det fruktansvärt jobbigt att uppdaga hur många människor som vill andra så illa. Och hur stor okunskapen är hos många. Ändå måste dessa personen yttra sig om saker på ett negativt sätt...för vad?

Varför frågar man inte saker istället? Fick en kommentar på förra inlägget. Varför frågar man inte istället om varför vi gör vissa saker? Eller ännu bättre-Varför inte fråga vilka positiva effekter Wildas behandlingar har.Vad hon lärt sig på sista tiden. Vad våra mål är och våra förväntningar???

Denna gången blev jag varken arg eller ledsen trots att kommentaren inte var väntad. Men jag blir så matt i kroppen. Man försöker förmedla och dela med sig av det mesta som händer med Wilda och hur det påverkar familjen. Hur vi kämpar för att hjälpa henne utvecklas efter hennes förmåga och vilja. Men vissa ser nog bara WIlda som ett foto och hennes diagnos som en statistik. En statistik som dessutom inte är uppdaterad sedan 80-talet om jag inte minns fel.

Det finns människor som är mindre lyckligt lottade än de flesta. Wilda kan kanske räknas som en av dem. Det beror på hur man ser det. Oavsett är ALLA människor lika värda och har rätt till ett värdigt liv. Men du som skrev kommentaren har en annan syn på värdighet än vad jag har.

DÄRFÖR valde inte Wilda dig som förälder.

10 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var en fruktansvärt obehaglig kommentar från "Hans". Att det finns folk med en så otäck människosyn! Att inte Wilda skulle vara lika mycket värd att kämpa för som vilken unge som helst?!?! Vart skall då gränsen dras för vem man ska tillåta att få kämpas för? Hur pass sjuk ska en människa få lov att vara innan man låter bli att försöka? Ett liv är alltid ett liv!

    Skönt att du inte tog åt dig för mycket av den här kommentaren, vi som följt er länge vet ju varför Wilda hamnade hos just er fantastiska familj!

    SvaraRadera
  2. Man kan bara undra varför han har behovet att skriva som han gör! Du har rätt - Wilda hamnade hos er för att ni tog emot henne med öppna armar och sinne. Vilken tur för henne!!
    Kramis Eva Th

    SvaraRadera
  3. ¨HANS¨- En idiot! Okunskap kanske man kan kalla det, folk räds ofta det som de inte har kunskap om.

    ¨Hans¨är antagligen en olycklig själ som försöker stärka sig själv genom att klanka ner på andra. Trist! Försök att inte ta åt dig, det är inte värt att lägga energi på sådana människor!

    SvaraRadera
  4. Vilken tur Wilda har som har er som föräldrar!!!!!
    Kramar från oss båda här i Munka

    SvaraRadera
  5. Ja...och vilken tur att vi får vara hennes föräldrar ;) <3

    SvaraRadera
  6. Tar verkligen inte åt mig. Vet inte varför jag fortfarande förvånas över hur människor kan fungera.Okunskap är rätta ordet.Kram

    SvaraRadera
  7. Tror också att Ni är dom bästa föräldrarna åt Wilda, och tänk vilken stor uppgift att Ni får vara dom. Alla människor ÄR lika mycket värda. Önskar kraft och styrka över Er.
    Mvh Anette

    SvaraRadera
  8. Kan bara hålla med om att just NI blev utvalda att bli Wildas föräldrar.
    Och att ALLA människor är lika mycket värda.
    Kram till er. <3

    SvaraRadera
  9. Det är inte vi bloggläsares sak att avgöra om Wildas liv är värdigt. Det vet bara ni som familj som lever med Wilda varje dag. Bloggen är ju bara en pytteliten del i hur Wildas liv faktiskt är, med upp-och nedgångar. Att sparka på dem som redan ligger ner är skamligt!!

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar kommentar du avslutade hela stycket med, Det är så sant så sant, Ni gör ett otroligt jobb o jag önskar er allt gott ni kan få av livet,

    SvaraRadera