lördag 5 november 2011

Wilda blivit sjuk

Nu var det lillans tur. Hoppades hon skulle sluppit undan men såklart inte. Hon har blivit förkyld. Och för ett normalt friskt barn är ju en vanlig förkylning inget konstigt. Men för Wilda blir det väldigt stort om man inte är "överdrivet" uppmärksam och suger henne med slemsugen. Hennes reflux blir oxå bara värre och värre. Allt skapar en oro i kroppen på mig som mamma. För missar vi att suga henne så får hon ner det i lungorna och det kan bli direkt livshotande. Detta är inget lätt arbete för det är inte alltid en av assarna kan sitta med sugen i handen hela tiden när den andra håller Wilda. Det finns ju så mycket annat runtomkring med Wilda som behövs göras oxå.....usch och fy. Inhalationer, sugande, syrgas, mediciner....Hon får lättare kramper om hon har en infektion så hon måste hela tiden få alvedon för att hålla tempen nere etc.

Igår kväll ringde dem dessutom från barnavdelningen. Wilda har utvecklat en resistens mot det förebyggande antibiotika hon får dagligen för att inte få urinvägsinfektioner. Jaha...vad kul då. Så nu blir det till att prova något annat. Dessutom ska dem utreda hennes urinvägar etc ordentligt eftersom hon oftast inte kissar mer än 1-2 ggr per dygn.

Nu ska jag själv kurera mig efter en dags arbete med en liten sjukling.

18 kommentarer:

  1. Förstår att det är jobbigt när allt är som vanligt - hur är det inte då när ni är sjuka!! Hoppas ni piggnar till SNABBT båda två! Höstkramar Eva Th

    SvaraRadera
  2. sänder styrkekramar i mängder till er

    SvaraRadera
  3. Vilken styrka det krävs av er fld som har sjuka barn. Man blir helt tagen och fattar inte att ni orkar de dagliga kamperna för att Wilda ska få den hjälp hon behöver samtidigt som ni ska finnas där som föräldrar till era andra barn. Helt otroligt! Lycka till med allt. Kram

    SvaraRadera
  4. Massa med stöttekramar till er alla! Krya på er!

    SvaraRadera
  5. Ett tips för Wildas urinvägsinfektioner är tranbär! Jag vet att man ibland kan tro att naturläkemedel är verkningslöst, men det har verkligen gett mig mitt liv tillbaka. Förr var jag tvungen att gå till doktorn upp till flera gånger i veckan pga mina ständiga urinvägsinfektioner, men sedan jag började med tranbärskapslar så slipper jag det! Jag tar tranbärskapslarna när jag känner besvär, men dem kan även tas i förbyggande syfte.
    Om Wilda har svårt att svälja, kanske man kan dela kapseln och strö pulvret i någonting gott t ex äpplemos?

    Ida

    SvaraRadera
  6. Sluta mixtra med det stackars barnet!! Det är ju knappast för hennes skull ni håller henne vid liv! Vad tror du egentligen ni uppnår? Är det ett värdigt liv hon lever? knappast!

    SvaraRadera
  7. Tyvärr kan Wilda inte äta med munnen mer än precis så att hon smakar såsom slicka lätt på glass etc. Men tack för tipset ;)

    SvaraRadera
  8. Vi mixtrar inte mår vår lilla dotter. Varför är hennes liv inte värdigt? Och vad vi tror vi uppnår? Ett så bra liv för Wilda som möjligt med mycket kärlek, stimulans och låta henne få uppleva så mycket som möjligt som får henne att må bra. FÖr att göra något annorlunda hade vi varit tvungna att vända henne ryggen och låta henne dö en långsam och plågsam död. Det är väl inte rätt mot någon människa? Eller är det annorlunda för att Wilda är utvecklingsstörd och inte ska ha ett värdigt liv? Då tycker jag vi kan stänga ner alla sjukhus, vårdcentraler, psykmottagningar, vårdhem etc. För inte ska man väl bry sig om dem som inte är som man själv?! Eller dem som har det svårare än man själv rättare sagt.Vår dotter behöver hjälp med det mesta och hon tar emot den med kärlek. Det hade du vetat om du träffat henne. Jag har en dotter som fick anorexi.Men det hade varit lättare att låta henne svälta sig själv till döds? En av mina andra barn har astma. Men varför ge honom medicin...han kan väl kvävas till döds istället? Nu ska lillstumpan få inhalera så hon inte får lunginflammation och dör. Hon ska dessutom få Nexium så hennes reflux inte skapar lika mycket besvär som kan bli något värre. För vi älskar vår dotter och hon ska leva ett så behagligt, smärtfritt och roligt liv som möjligt.Bye bye. Och snälla du...läs inte bloggen om det skapar dig så stort besvär.

    SvaraRadera
  9. Jag har hört talas om Hiprex.Wilda har fått Nexus nu.Får se om det hjälper. Ja vi kämpar verkligen för WIldas bästa. Och hade alla sett framstegen hon gör och hur glad och lycklig hon är så hade förhoppningsvis ingen ifrågasatt.Kramis

    SvaraRadera
  10. Jag funderar på Hiprex. Min dotter fick det när hon inte blev av med sina uvi. Vet inte om så små barn som Wilda kan ta dem, men det kan ju vara värt att kolla upp. Det finns som pulver också. Tranbär kan ju vara jobbigt för magen..

    Hoppas ni mår bättre snart! Och självklart jobbar man för sitt barn så länge man kan.
    Det hade säkert även de som ifrågasätter er gjort om de varit i samma situation som er.
    Bamsekrammen

    SvaraRadera
  11. Japp..och det försöker vi oxå. Dock är prolemet att v knappt får i henne dem kalorier hon behöver per dag. En måltid tar 90-120 minuter. Så vi försöker ge henne det hon behöver och mycket mer tar hon inte emot.

    SvaraRadera
  12. Wilda kanske inte kan svälja, men hon har ju knapp! Det går att ge annat än bara sondnäring om mediciner där! Hoppas stumpan mår bättre snart!

    SvaraRadera
  13. En fråga till Lisbeth: Vad gör tranbär som inte är bra för magen? Vi ger Love tranbärsjuice varje natt i knappen mot urinvägsinfektion efter läkares rekommendation. Han har en del problem med magen men får laktulos. Tänkte om det är så att tranbärsjuicen orsakar honom vissa bekymmer då kanske?

    Tänk du Nilla vad vi lär oss mycket av varandra i bloggarna och tips från läsare!

    SvaraRadera
  14. Madelene: Min dotter kan inte dricka tranbärsjuice, för hon blir "sura" i magen: sura uppstötningar och ont ungefär som magkatarr. Syran i bären hindrar uvin, men en del magar klarar inte av den.. Hiprexen hjälpte henne, men hon var ju i mycket äldre.
    Jag kan inte heller dricka den, men min syster har inga problem, så det är ju väldigt olika
    Lactulos är väl för förstoppning har jag för mig? Isf är det ju inte samma problem, så det borde ju funka.

    Tänk att man kanske kan underlätta lite, lite grann för er - det hade ju varit så bra..

    Nilla: Om man följt er sedan Wilda föddes och fått se alla fina bilder - då ser man hur mycket hon utvecklats, man ser mimiken och hur "ont-vecken" slätats ut..

    Kram :)

    SvaraRadera
  15. Precis...Det är ju en av anledningarna till att jag bloggar ;) Ses den 19.kramis

    SvaraRadera
  16. Då är ju tranbärsjuicen absolut inget alternativ för WIlda då hon redan har problem med reflux och uppstötningar. Ja lillstumpan är så mysig så. <3<3<3

    SvaraRadera
  17. Nu blir jag riktigt förbannad "DU" Hans eller vad du heter, jag är Wildas mormor och blir så upprörd när man skriver sluta "Mixtra" med ETT barn det är för fan ingen bil och du ska vet en sak, hon är det mest underbara som finns och vi skulle inte vilja vara utan henne, och vilken tur hon inte är ditt barn jag hoppas inte du har några barn för du är definitivt ingen pappa som skulle låta dina barn dö utan att få hjälp, så lägg av att snacka om saker du inte har någon aning om, och jag tackar min Gud att Wilda fått sina föräldrar. Mormor

    SvaraRadera
  18. Wilda blivit sjuk!
    Nu var det lillans tur.

    SvaraRadera